Skip to content
Beata Marcinkowska

Beata Marcinkowska

Artystka intermedialna, animatorka sztuki. W swojej twórczości zajmuje się różnorodnymi aspektami życia współczesnego człowieka, jego tożsamości, przypisanych mu kulturowo cech, a także symboliką kobiecego ciała. Realizuje własne projekty artystyczne – obiekty, instalacje, kolaże, land art i performance. Bierze udział w wystawach indywidualnych i zbiorowych, akcjach artystycznych, działaniach transmedialnych i sitespecific w Polsce i zagranicą. Jest autorką warsztatów i projektów artystycznych dla dzieci i dorosłych. Realizowała projekty badawcze analizujące przygotowanie do pełnego i aktywnego odbioru sztuki współczesnej wśród dzieci i młodzieży oraz poszukujące odpowiedniego kierunku rozwoju edukacji artystycznej w kontekście nowych mediów i tendencji intermedialnych. Jest również autorką i współautorką publikacji, w tym podręczników dla dzieci i młodzieży.

Jest członkinią Stowarzyszenia Sztuka i Dokumentacja, a także Polskiego Komitetu Międzynarodowego Stowarzyszenia Wychowania przez Sztukę InSEA. Od 2018 roku działa z międzypokoleniową grupą artystek i teoretyczek sztuki „Frakcja”. Prowadzi zajęcia dydaktyczne w Akademii Sztuk Pięknych im. Wł. Strzemińskiego w Łodzi, gdzie również kieruje Instytutem Edukacji Artystycznej.

Galeria

Dla Teresy, 2018 Zdjęcie Przedstawia Obiekt. Jest To Figura Nagiej Kobiety O Krągłych Kształtach. Obiekt Jest Wykonany Z Rosnącej Rzeżuchy I Umieszczony Na Zewnątrz, W Bujnej Trawie. Kobieta Przypomina Prehistoryczną Wenus Z Willendorfu. Rosnąca Rzeżucha Zniekształca Rysy Wenus, Ale Postać Jest Rozpoznawalna. Figura Mierzy Około Jednego Metra. Na Zdjęciu Umieszczona Jest Poziomo. Tytuł Nawiązuje Do Prac Teresy Murak, Która W Latach Siedemdziesiątych Wykorzystywała W Swojej Twórczości Rzeżuchę.
Dla Teresy; obiekt; rosnąca rzeżucha; 2018
Dzikość, 2020 Zdjęcie Przedstawia Obiekt. Jest To Figurka Półnagiej Kobiety O Krągłych Kształtach. Przypomina Prehistoryczną Wenus Z Willendorfu A Jej Wielkość To Mniej Więcej Trzy Czwarte Dłoni Dorosłego Człowieka. Postać Ma Jasną Karnację Skóry I Bujne, Naturalne, Brązowe, Gęste Włosy, Zakrywające Twarz. Górną Część Ciała Zakrywa Koszulka Na Ramiączkach Z Wizerunkiem Głowy Pantery. Oczy Pantery Usytuowane Są Na Piersiach, Nos Na Brzuchu. Łono Kobiety Jest Odsłonięte, Nagie, Z Bujnymi Włosami łonowymi W Kolorze Brązowym. Praca Umieszczona Jest Na Jaskrawym, Czerwonoamarantowym Tle.
Dzikość; obiekt; gips, farby akrylowe, tkaniny, futro; 2020
Ecdysis. Zdarzenie Subrealne, 2021 Zdjęcie Przedstawia Sześć Obiektów. Są To Fragmenty Górnej Części Ciała Trzech Kobiet – Syren. Obiekty Są Naturalnej Wielkości I Wyglądają Jak Kamienne Skorupy. Wszystkie Wykonane Są W Technice Papier Mâché. Zewnętrzne Części Prac Pomalowane Są Na Kolor Szaroniebieski, Lekko Mieniący Się, Kojarzący Się Ze Skałą, Muszlą, Skorupą. Wewnętrzne Części Są W Naturalnym Jasnym Kolorze Masy Papierowej. Trzy Obiekty Przedstawiają Przód Korpusu Kobiety – Piersi, Brzuch I Fragment łona. Pozostałe Trzy Przedstawiają Tył – Fragment Pleców I Pośladki. Cztery Obiekty Mają Przymocowane Fragmenty Syrenich Ogonów Z łuskami. Fragmenty Te Są Niewielkie, Potraktowane Symbolicznie, Mające Tylko Przywoływać Skojarzenie Z Syrenimi Ogonami. Wszystkie Części Pacy Są Umieszczone Na Kwadratowym Podłożu Wysypanym Piaskiem. Zdjęcie Przedstawia Realizację Widzianą Z Góry. W Lewym Górnym I Dolnym Rogu Znajdują Się Dwie Części Ciała Przedstawiające Tył Korpusów Z łuskami. W Prawej Górnej I Dolnej Części Zdjęcia Widać Dwie Połówki Przodów Korpusów Z łuskami. Pośrodku Umieszczona Jest Jedna Połowa Z Tylną Częścią Tułowia I Jedna Z Przodem Tułowia. Jest Ona Wyeksponowana Tak, Aby Widać Było Wnętrze Pracy. Tytułowe Ecdysis Pochodzi Z Języka łacińskiego I Oznacza Proces Okresowego Zrzucania Zewnętrznych Warstw Ciała.
Ecdysis. Zdarzenie subrealne; instalacja, 6 obiektów; piasek, papier-mâché, farby akrylowe, brokat, tiul; 2021
Venus Of Liberty, 2009 Zdjęcie Przedstawia Obiekt. Jest To Czerwona Figura Nagiej Kobiety O Krągłych Kształtach, Umieszczona Pionowo Na Czarnym Tle. Cała Postać świeci, źródło światła Znajduje Się W środku Obiektu. Kobieta Przypomina Z Wyglądu Prehistoryczną Wenus Z Willendorfu. Figura Mierzy Około Jednego Metra I Jest Wykonana Z Czerwonego Plastiku. Na Głowie Kobiety Umieszczony Jest Diadem, Również Wykonany Z Plastiku. Składa Się Z Siedmiu Strzelistych Trójkątów Przymocowanych Do Głowy Wenus I Przypomina Diadem Statuy Wolności Z Nowego Jorku. Tytuł Pracy Odnosi Się Do Wolności.
Venus of Liberty; obiekt; plastik, żarówka z oprawką; 2009
Sub Rosa, 2020 Zdjęcie Przedstawia Fragment Instalacji Artystycznej Zrealizowanej W Pomalowanym Na Czarno Pomieszczeniu. Są To Obiekty – Suknie Zawieszone W Przestrzeni. Składają Się Z Gorsetów I Spódnic Przeciętych Po Bokach I Z Tyłu Na Plecach. Wszystkie Części Gorsetów Związane Są Ze Sobą Połyskującymi Tasiemkami. Suknie Wiszą Rozłożone, Tak Aby Widoczne Było Również Ich Wnętrze. Gorsety Od Zewnątrz Przypominają Fragment Naturalnej Wielkości Kobiecego Ciała Z Wydatnymi Piersiami I Brzuchem. Spódnice Wykonane Są Z Umarszczonego Tiulu. Suknie Są W Kolorze Czarnym I Czerwonym. Cała Instalacja Składała Się Z Dwunastu Sukien Czarnych I Trzech Czerwonych. Na Zdjęciu Widać Tylko Cztery Suknie, Dwie Czarne I Dwie Czerwone. Są One Tak Sfotografowane, By Można Było Zobaczyć Wnętrza Gorsetów Wykonanych Z Połyskującego Materiału. Tytuł Pracy Sub Rosa (dosłownie – „pod Różą") Wywodzi Się Z łaciny I Oznacza – W Zaufaniu, W Tajemnicy, W Ukryciu.
Sub-Rosa; instalacja, 15 obiektów, dźwięk; plastik, tkaniny, tasiemki, farby akrylowe, głośniki; 2020
Back To Top