Skip to content
Aleksandra Chciuk

Aleksandra Chciuk

Artystka wizualna i dźwiękowa. Ukończyła Państwową Wyższą Szkołę Filmową, Telewizyjną i Teatralną im. Leona Schillera w Łodzi, Uniwersytet Łódzki oraz Szkołę Muzyczną. Zajmuje się sztuką video, fotografią i malarstwem. Tworzy krótkie formy filmowe. W swojej praktyce artystycznej podejmuje tematy zjawisk dźwiękowych, bada ich wpływ na stan umysłu oraz reakcje ludzkiego ciała jak również analizuje psychologiczne i muzyczne związki człowieka z naturą. Realizuje audioperformensy, w których często eksperymentuje z technikami preparacji instrumentów oraz instalacje i interaktywne obiekty dźwiękowe typu site-specific. Swoje wystawy praktycznie zawsze wiąże z happeningami muzycznymi i koncertami. Od 2019 roku prowadzi Pracownię Audiosfery w ASP w Łodzi.

Poza prezentacjami swoich prac w galeriach i muzeach, m.in. w MMCA w Seulu, Center for the Arts w Bostonie, Siddhartha Art Gallery w Katmandu, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Atlasie Sztuki czy Muzeum Sztuki w Łodzi, występuje na festiwalach muzyki nowej i eksperymentalnej, takich jak: Warszawska Jesień, Instalakcje, Musica Moderna, Musica Privata. Tworzy na żywo lub komponuje muzykę do spektakli choreograficznych i filmów. Uprawia muzykę swobodnie improwizowaną.

Galeria

Uni-Partytury: Interaktywne, Malarskie Obiekty są Kontynuacją Zapoczątkowanego W 2012 Roku Cyklu „Szpilen”. Nowe Prace Zostały Rozbudowane O Warstwę Dźwiękową, W Której Tworzeniu Aktywnie Uczestniczy Widz. Prace Mają Charakter Performatywny I Ich Ostateczny Kształt Zależy Od Aktywności Odbiorców, Którzy Poprzez Ruch Aktywizują Wbudowane W Obraz Sensory. Uni-Partytury Zostały Zaprezentowane Na Indywidualnej Wystawie W Signum Foundation Gallery W Łodzi W 2019 Roku. Na Zdjęciu Performens artystki Podczas Otwarcia Tej Wystawy. Artystka Stoi Przed Obrazem Z Uniesionymi Rękoma I Otwartymi Dłońmi Zwróconymi Ich Wewnętrzną Stroną W Stronę Obrazu. Prawa Ręka Uniesiona Jest Wyżej Od Lewej. Odnosimy Wrażenie, że Artystka Wykonuje Ruch Jak Gdyby Grała Na Obrazie. Obraz Jest W Kształcie Koła, Jest Dużych Rozmiarów, Mniej Więcej Wielkości Człowieka. Obraz Tworzą Drobne, Wypukłe Elementy, Które Z Odległości Przypominają Wijące Się Robaki Czy Drobnoustroje. Chciuk Grająca Na Obrazie Stoi Po Prawej Stronie Zdjęcia, Za Nią Stoją Widzowie. Po Lewej Stronie Zdjęcia Widoczne Są Trzy Osoby, Kobieta I Mężczyzna Oraz Kobieta, Która Fotografuje Performens. Za Tymi Osobami Znajduje Się Drugi Obraz W Kształcie Koła. Widoczny Jest Nieznaczny Jego Fragment. Zdjęcie Jest Czarno-białe. Fot. Tomasz Ogrodowczyk
Aleksandra Chciuk, Grajobrazy, seria Uni-partytury, obiekty interatywne, Signum Foundation Gallery, 2019
Splot-Maszyna: Audioinstalacja. XVI Międzynarodowe Triennale Tkaniny W Centralnym Muzeum Włókiennictwa W Łodzi. Na Zdjęciu Widać Audioinstalację Splot-Maszyna, Która Została Zaprezentowana W Ramach XVI Międzynarodowego Triennale Tkaniny W Centralnym Muzeum Włókiennictwa W Łodzi W Październiku 2019 Roku. Zdjęcie Zostało Wykonane Z Dużej Wysokości, Prawdopodobnie Z Trzeciego Piętra. Na Parterze, Na środku Pomieszczenia Znajduje Się Obiekt – Fortepian Bez Nóg, Z Którego Odchodzą Nici Przymocowane Do Bocznych Elementów Architektonicznych Wnętrza. Odnosi Się Wrażenie, że Fortepian Został W Ten Sposób Podwieszony I Lewituje. Wnętrze Fortepianu Jest W Pełni Widoczne. Instrument Nie Ma Klapy. W środku Jego Pudła Rezonansowego, Między Strunami Przechodzą Włosia Takie Jak Te, Które Są Używane W Smyczkach Do Skrzypiec. Przedłużenie Włosi Stanowią Wspomniane Wcześniej Nici. Obok Instalacji Stoją Artyści, Twórcy Instalacji Aleksandra Chciuk I Kuba Krzewiński. Z Tej Wysokości Widoczne Są Jedynie Zarysy Ich Sylwetek. Artyści Znajdują Się W Ruchu. Na Zdjęciu Widocznych Jest Jeszcze Kilka Osób Przyglądających Się Obiektowi. Zdjęcie Jest Czarno-białe. Fotografia Wykonana Przez Tomasza Ogrodowczyka.
Aleksandra Chciuk, Splotmaszyna, audioinstalacja, Muzeum Włókiennictwa w Łodzi, 2019
Splot-Maszyna To Audioperfomens Na Fortepian Preparowany Z Udziałem Publiczności. Częścią Performensu były Dźwiękowe Nagrania Maszyn Tkackich Z Fabryki Geyera. Publiczność, Zachęcona Przez Artystów Aleksandrę Chciuk I Współtwórcę Performensu Kubę Krzewińskiego Do Wspólnotowego Działania, Utkała Dźwiękową Instalację łączącą Instrument-maszynę Z Miejscem Realizacji – Białą Fabryką. Audioperformens odbył Się Podczas Otwarcia XVI Międzynarodowego Triennale Tkaniny W Centralnym Muzeum Włókiennictwa W Łodzi. Zdjęcie Dokumentuje Audioperformens Splot-Maszynę Wykonywany Przez Jego Twórców: Aleksandrę Chciuk I Kubę Krzewińskiego W Trakcie Otwarcia XVI Międzynarodowego Triennale Tkaniny W Centralnym Muzeum Włókiennictwa W Łodzi W Październiku 2019 Roku. Centralnym Punktem Zdjęcia Jest Obiekt – Fortepian Bez Nóg I Klapy. Wewnątrz Pudła Rezonansowego, Pomiędzy Strunami Instrumentu Widoczne Są Przechodzące Przez Nie Włosia I Specjalne Nici. Część Nici Wyciągniętych Z Fortepianu Leży Na Podłodze, Natomiast Jedna Z Nich, Po Lewej Stronie Instrumentu, Została Uniesiona I Trzymana Jest Przez Chciuk A Po Prawej Stronie Instrumentu Przez Krzewińskiego. Artyści Wykonują Ruch. Nić Z Włosiem Ociera Się O Struny Fortepianu Generując W Ten Sposób Zaprojektowany Dźwięk. Artystów Okala Publiczność. Część Z Widowni Stoi A Część Siedzi Lub Kuca Na Podłodze. Obok Kuby Krzewińskiego, Po Lewej Stronie Artysty Siedzi Za Komputerem Kompozytor Maciej Michaluk, Który Odpowiadał Za Wykonanie Elektroniki Podczas Tego Performensu. Całości Towarzyszyła Taśma Skomponowana Między Innymi Z Nagrań Oryginalnych Maszyn Tkackich Znajdujących Się W Muzeum A Niektóre Dźwięki Były Generowane I Przetwarzane Na żywo. Zdjęcie Jest Czarno-białe. Fotografię Wykonał Tomasz Ogrodowczyk.
Aleksandra Chciuk, Splotmaszyna, audio performance, Muzeum Włókiennictwa w Łodzi, 2019
Variation On Black To Początkowo Film A Później audioperformens Pod Tym Samym Tytułem Podczas Którego Artystka Preparuje fortepian Swoim Ciałem. Idea Performensu Narodziła Się Z Potrzeby Wytworzenia Całkowitej Symbiozy Między Instrumentem A Pianistką – Cyrkulacji Dźwięków Generowanych Przez Obydwa Te Ciała. Performens Po Raz Pierwszy Został Wykonany Podczas Warsaw Gallery Weekend W Galerii Leto W 2014 Roku. Film Powstał Rok Wcześniej W Muzeum Książki Artystycznej W Łodzi. Zdjęcie Dokumentuje Audioperformens Variation On Black Aleksandry Chciuk Zrealizowany Podczas Warsaw Gallery Weekend W Galerii Leto We Wrześniu W 2014 Roku. Artystka Znajduje Się Wewnątrz Fortepianu I Preparuje Go Swoim Ciałem. Plecami Unosi Jego Główną Klapę. Długie Włosy Artystki Całkowicie Zasłaniają Jej Twarz I Opadają Na Klawiaturę. Prawa Ręka Wykonuje Ruch W Stronę Klawiszy, Lewa Przytrzymuje Opadającą Klapę Instrumentu. Na Zdjęciu Widoczny Jest Tułów Artystki. Dalsza Część Ciała Niknie W Pudle Rezonansowym Instrumentu. Artystka Ubrana Jest W Koronkową Suknię. Na Dłoniach Ma Białe Rękawiczki. Przed Fortepianem Leżą Starannie Ułożone Buty Lakierki. Zdjęcie Jest Czarno-białe. Fotografię Wykonał Tomasz Ogrodowczyk.
Aleksandra Chciuk, Variation on Black, audio performance, Galeria Leto, 2014
Incorporate To Video Zrealizowane Do Utworu Muzycznego Kuby Krzewińskiego W 2019 Roku. W Eksperymentalnej Formie Przedstawia Trud Pracy Instrumentalisty Powtarzającego W Nieskończoność Te Same Gesty, Które Zapamiętuje Również Ciało. Jako Performerka Do Kamery Wystąpiła Tutaj Skrzypaczka Anna Kwiatkowska. Całość Została Wydana W Formie Płyty DVD. Minimalistyczne Zdjęcie To Kadr Z Video Incorporate. Nagie Kobiece Ciało, Na Białym Tle, W Trzech Czwartych Schowane Jest Za Białą ścianką. Nie Widzimy Także Głowy Modelki. W Prawej, Widocznej Dłoni Postać Trzyma Smyczek, Którym Wykonuje Ruch Na Wysokości Tali Ocierając Nim O Krawędź Przedniej, Zasłaniającej Ciało ścianki. Smyczek Skierowany Jest Diagonalnie W Prawy Górny Róg.
Aleksandra Chciuk, Incorporate, video do utworu Kuby Krzewińskiego, 2020
Back To Top