Skip to content
Anna Orlikowska

Anna Orlikowska

W swojej twórczości posługuje się różnorodnym medium, tworzy prace wideo, aranżacje przestrzenne, fotografie. Obserwatorka zjawisk niezauważalnych, drobnych, zwykle w sztuce pomijanych, traktowanych jako zbyt pospolite.
Absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi. W 2015 roku obroniła pracę doktorską na Wydziale Komunikacji Multimedialnej Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu.
Stypendystka programu „Młoda Polska” (2010) oraz programów Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego 2008 i 2006, otrzymała wyróżnienie w konkursie „Spojrzenia” organizowanym przez Fundację Deutsche Bank oraz Zachętę Narodową Galerię Sztuki (2005), finalistka konkursu Fundacji Vordemberge-Gildewart współorganizowanego przez MOCAK w Krakowie (2009), nagrodzona Grand Prix na festiwalu Sztuki Młodych “Przeciąg” w Szczecinie (2009). Odbyła rezydencje artystyczne w Headlands Center for the Arts, San Francisco (2010), Futura Center for
Contemporary Art, Praga (2008), FACT (Foundation of Art and Creative Technology), Liverpool (2007) oraz Deutsche Bank Studio, Berlin (2006).

Wybrane wystawy grupowe: „& – różnica i powtórzenie”, Muzeum Sztuki w Łodzi (2017), „Dotyk – o sztuce haptycznej”, BWA Kielce (2016), „Ars Moriendi/Sztuka Umierania”, BWA Tarnów (2015), „Dziedzictwo/ Patrząc na Brandta”, Centrum Rzeźby Polskiej Orońsko (2015), „Mobil Time/ Body Imaging”, Shin Leh Yuan Art Space, Taipei, Tajwan (2015), „Zbrodnia w sztuce, MOCAK”, Kraków (2014), „People are Strange”, BWA Olsztyn (2014), „Es ist Zeit für Turnschuhe!”, Künstlerhaus Dortmund, Dortmund (2012), „Biennale for Young Art”, MMoMa, Moskwa (2010).
Jej prace znajdują się m. in. w kolekcjach: Zachęty Narodowej Galerii w Warszawie, Muzeum Sztuki w Łodzi i Zachęty Sztuki Współczesnej w Szczecinie.

Galeria

Anna Orlikowska Wełna Nietoperzy, Video, 2019 Pomiędzy Dwoma Kolumnami Zwieńczonymi łukiem Zawieszony Jest Ekran Na Którym Dostrzegamy Kadr Z Filmu. Kadr Ten Przedstawia Białe Strzępiaste Obłoki. Całość Ekranu Horyzontalnie Podzielona Jest Na Dwie Równe Części. W Części Górnej Obłoki Są Na Ciemnym, Mrocznym Tle. W Części Dolnej Tło Jest Jasno Błękitne, Pogodne. W Pracy Wideo Wełna Nietoperzy Anny Orlikowskiej Ukazany Jest „początek”, Czyli Moment Odkrywania Naszej Planety – Ekspansji Zachodnioeuropejskiej Cywilizacji I Związanych Z Nią Podbojów. Praca Opisuje Moment Pierwszego Kontaktu Europejczyków Z Nieznanymi Lądami I Kulturami –spotkania, Które W Dużej Mierze Doprowadziło Do Ich Unicestwienia.
Wełna nietoperzy, video, 2019
Anna Orlikowska
 Tonący Pokój, Instalacja, 2004 Na Zdjęciu Jest Przedstawiony Pokój, W Którym Znajdują Się Typowe Meble Z Lata Sześćdziesiątych, Które Można Było Spotkać W Wielu Mieszkaniach Z Tego Okresu. Od Lewej Komoda, Fotel Na Biegunach, Stół, Krzesła, Szafa, Regał. Jest Również Lampa Zwisająca Z Sufitu. Na Regale, Szafie I Komodzie Stoją Kwiaty Doniczkowe. Po Lewej Stronie Kadru Widać Fragment Okna. Wszystkie Meble I Przedmioty Zostały Przycięte W Taki Sposób, że Stoją W Przestrzeni Pod Kątem Ok. 12 Stopni Co Sprawia Wrażenie Zatopienia Ich W Podłodze. Lampa Zwisająca Z Sufitu Również Nachylona Jest Pod Tym Samym Kątem Co Podkreśla Wrażenie Zachwiania Równowagi. Autorka Zrekonstruował Zapamiętane Z Dzieciństwa Wnętrze Mieszkania Swojej Babci.
Tonący Pokój, instalacja, 2004
Anna Orlikowska
 Morowe Powietrze, Instalacja Video, 2015 Miasma From The Marshes Zdjęcie Przedstawia Wnętrze Pałacowego Salonu (Pałac Centrum Rzeźby Polskiej W Orońsku). Po Lewej Stronie Kadru Znajdują Są Dwa Oka Z Widokiem Na Ogród Z Udrapowanymi Firanami I Zasłonami. Po Prawej Stronie, Pod ścianą, Stoi Obszerna Kanapa – Przy Niej Stolik I Trzy Krzesła. Meble Są Dziewiętnastowieczne I Stanowią Komplet. Po Lewej Stronie Zdjęcia Na Pierwszym Planie Dostrzegamy Fragment Kolejnego Krzesła. Na Podłodze Leży Bogato Zdobiony Dywana Oraz Stoją Dwa Ekrany O Wymiarach Ok. 45x60 Cm Wykonane Z Piaskowca. Wyświetlane Na Nich Projekcje To Dwa Filmy Video. Pierwszy Pokazuje Owady, Które Gnieżdżą Się We Wnętrzach Domów. Drugi To Widok Tego Co Znajduje Się Na Zewnątrz.
Morowe powietrze, instalacja video, 2015
Kraina Ciemności, Video Animacja, HD 2021 Zdjęcie Pokazuje Sposób Prezentacji Pracy W Przestrzeni. Przedstawia Obszerną Salę Wystawienniczą W Której Są Dwie Czarne ściany Na Jednej Z Nich Wyświetlane Jest Video. Kadr Z Video Przedstawia Obłoki W Negatywie Oraz Czaszkę Zwierzęcą, Która Jest Usytuowana Centralnie. Ściany W Stosunku Do Siebie Są Pod Kątem 90 Stopni I Wyznaczają Przestrzeń Ekspozycji Pracy Anny Orlikowskiej, Oddzielając Zaciemnioną Część Przestrzeni Do Projekcji Od Pozostałej Oświetlonej Części Wystawienniczej.
Kraina Ciemności, video animacja, HD 2021
Anna Orlikowska Kraina Ciemności, Video Animacja, HD 2021 Land Of Darkness (video HD, 2021) 
Kadr Z Filmu Przestawia Negatyw Obłoków, Które Są Nieregularnie Rozrzucone Po Ekranie. Na Pierwszym Planie Po Prawej Stronie Ukazuje Się Fragment Czaszki Zwierzęcej. Mniejszy Fragment Czaszki Dostrzegamy Również Po Lewej Stronie Ekranu. Czaszka Jest W Kolorze Czarnym, Chmury Są W Różnych Walorach Szarości. Kadr Wzbudza Atmosferę Niepokoju.
Kraina Ciemności, video animacja, HD 2021
Back To Top