Skip to content
Marta Ostajewska

Marta Ostajewska

D.F.A. – an artist, performer, and editor-in-chief of Powidoki, an artistic and scientific magazine. She graduated from the Academy of Fine Arts in Ghent specializing in Performance Art, and the Polish Philology at the University of Lodz specializing in the Theory of Culture. She has participated in numerous international projects and festivals, such as: RIAP in Canada, Human Hotel: Kopenhagen artistic residence in Denmark, IMAGINARIUS in Portugal, BIO50 in Ljubljana, Slovenia, PAB OPEN 2015 and PAB OPEN 2017 in Bergen, Norway, and INTERAKCJE International Action Art Festival in Piotrków Trybunalski, Poland. She received a scholarship from the Ministry of Culture and National Heritage and an artistic scholarship from the President of Łódź (2014).

She participated in ENGHUM and COLING international research projects, and as a result spent five months at the Smithsonian Institution in DC, Washington, USA (2019). She has published  and actively participated in various international site-specific conferences, incl. ESAP in Porto, Portugal (2014) and IFTR 2018 in Belgrade, Serbia. She is interested in performance, the hidden world, and a relation between a space, a body and an object. A follower of the object-oriented ontology, and democracy of objects and spaces who liberates them from their utilitarian forms.

Galeria

Zdjęcie Z Performance White Noise, Który Odbył Się W Ramach Tyskiego Festiwalu Performance W 2021 Roku. Na Zdjęciu Znajduje Się Performerka, Marta Ostajewska, Ubrana W Czarne Spodnie Do Połowy łydki I Czarną Marynarkę Oraz Biały Podkoszulek. Trzyma W Lewej Ręce Starą Brązową Walizkę. Stoi Boso Na Rozsypanym W Okrąg Potłuczonym Białym Szkle. Szkło Rozsypane Jest Na Szarym Betonie. Obok Performerki Znajduje Się Czarne Wiadro, A W Nim Kilka Zielonych Butelek Po Winie. Zza Wiadra Wystaje Rękojeść Młotka.
Marta Ostajewska, White noise, Tyski Festiwal Performance, 2021, zdj. Magdalena Pytlarz
Kadr Z Video Performance Inside. W Okrągłym Zagłębieniu W Ziemi Znajduje Się Skulone Nagie Ciało Performerki Marty Ostajewskiej. Widać Jej Wygięte W łuk Plecy, Tył Głowy I Podkulone Nogi. Po Lewej Stronie Ciała Znajdują Się Wystające Z Ziemi Korzenie I Fragment Drzewa. Ziemia Jest Popękana, Sucha I Poprzecinana Bruzdami. Zdjęcie W Ciemnej Brązowej Tonacji.
Marta Ostajewska, inside, video performance, 2020, zdj. Aleksandra Chciuk
Kadr Z Video Performance Migracja Kręconego W Starej Fabryce Scheiblera W Łodzi W Dawnej Elektrowni. W Centrum Zdjęcia Znajduje Się Stara Maszyna Fabryczna W Kolorze Szarym, Z Niewielkim Białym Napisem Lang, Z Wieloma Pokrętłami I Zegarami. Po ścianie Wnętrza Elektrowni Biegną Rury I Kable. Na Betonowej Posadzce Leży Czarno-biały Pies, A Obok Niego, W Gnieździe Zrobionym Z Zielonych, Wysokich Chwastów, Leży Skulona Naga Performerka Marta Ostajewska. Leży Przodem, Z Podkulonymi Nogami, Które Obejmuje Dłońmi. Nie Widać Jej Twarzy.
Marta Ostajewska, Migracja, video performance, 2014, zdj. Adam Musiałowicz
Kadr Z Dokumentacji Performance Still/kill, Który Odbył Się W Opuszczonym Więzieniu W Bergen, W Norwegii. Na Zdjęciu Znajduje Się Spacerniak. Po Lewej Stronie Zdjęcia Znajduje Się ściana Budynku Z Cegieł, Z Niewielkimi Zakratowanymi Białymi Oknami. W Centrum Zdjęcia Jest Szary Wysoki Mur Zwieńczony Drutem Kolczastym. Na Betonowym Podwyższeniu Zabezpieczonym Metalowymi Barierkami, Z Którego Więźniów Obserwowali Strażnicy, Stoi Performerka. Ubrana W Czarne Spodnie Do Połowy łydki I Czarną Marynarkę, Trzyma W Obu Rękach, Za Plecami, Metalowy Pręt, Opierając Go O łopatki. Stoi Wyprostowana, Wysoko, Balansując Na Metalowej Barierce. Ma Bose Stopy.
Marta Ostajewska, still/kill, performance site-specific, Bergen, 2015
Kadr Z Dokumentacji Performance Pa-da. Na Zdjęciu, W Centrum, Znajduje Się Performerka Marta Ostajewska Ubrana W Czarną Marynarkę I Spodnie Do Pół łydki. Ma Bose Stopy I Rude Włosy Zakrywajace Jej Połowę Twarzy. Na Lewym Kolanie Opiera Białe Prześcieradło Oplecione Grubym Sznurem. Bose Stopy I Prawa Dłoń Performerki Zanurzone Są W Głębokim śniegu. Marynarka I Spodnie Są Nim Oprószone. Cały Kadr Wypełniony Jest śniegiem, W Tle Widać Kawałek Szarego Pomazanego Muru.
Marta Ostajewska, [Pa-da], performance, Galeria Manhattan w Łodzi, 2013
Back To Top